Кульмінація західної філософської теології та етики у творчості Йозефа Зайферта

У статті йдеться про спроби філософської думки, що їх робили від ранніх століть християнської історії, випрацювати власне розуміння Найвищого Буття (у філософській термінології, що відповідає поняттю «Бог» в теології), та емансипуватися від антропоморфних образів Бога, які містяться в текстах Старого Завіту.

Автор статті стверджує, що таку емансипацію осягнуто у двох книгах Йозефа Зайферта: «Essere e persona» та «Gott alsGottesbeweis». У першій книзі Зайферт переосмислює поняття Першопричини як свобідної, тобто – як Особового Буття, й показує, що тільки Найвища Досконалість (існування якої доводить «Четвертий шлях») заслуговує на ім’я «Бог» та релігійне поклоніння. У другій книзі Зайферт виразно показує, що «Те, більше від чого ніщо не може бути помисленим», для того, щоби бути таким, мусить бути Вершиною всіх досконалостей і таким чином, ще більше заслуговує поклоніння. Таке поклоніння є водночас справжнім сповненням відповіді на цінність та стосунку належності, а отже – сповненням всякої об’єктивної етики.

Бібліографія

Ансельм Кентерберійський. Монологіон. Прослогіон. Львів: Видавництво УКУ 2012.
Аристотель. Метафизика / перекл. з грец. П. Д. Первов, В. В. Розанов; комент. В. В. Розанов. [= Bibliotheca Ignatiana: Богословие, Духовность, Наука]. Москва: Институт философии теологии и истории св. Фомы 2006.
Аристотель. Физика / перекл. В. П. Карпов // Философы Греции. Основы Основ: Логика, Физика, Этика. Харьков: ЭКСМО-Пресс 1999, 579-790.
Блаженный Иоанн Дунс Скот. Трактат о Первоначале. Москва: Издательство Францисканцев 2001.
Бонавентура. Путеводитель души к Богу. Москва: Греко-латинский кабинет Ю. А. Шичалина 1993.
Гільдебранд Дітріх фон. Етика. Львів: Видавництво УКУ 2002.
Дионисий Ареопагит. О Божественных именах; О мистическом богословии – со схолиями св. Максима Исповедника / перекл. і вступ Г. М. Прохоров. Санкт-Петербург: Глаголъ 1995.
Святе Письмо Старого та Нового Завіту / Повний переклад о. Івана Хоменка, здійснений за оригінальними єврейськими, арамійськими та грецькими текстами. Madrid: Editorial Verbo Divino 1990.
Фірігос Антоніс. Вступ до історії патристичної та візантійської філософії (від початків християнства до іконоборства) / перекл. з італ. С. Угрин, наук. ред. М. Горяча / Львів: Видавництво УКУ 2017.
Husak Petro. Die Gottesidee beim hl. Dionysius Areopagita: Die Möglichkeit einer adäquaten Prädikation der Vollkommenheitsattribute von Gott (Unpublished masters dissertation at the International Academy for Philosophy in Principality of Liechtenstein, 1996).
Kant Immanuel. Kritik der reinen Vernunft. Text der Ausgabe von 1781 / перевид. Karl Kehrbach за вид. Richard Hoyer. Köln: Atlas-Verlag [s. a.].
Saint Josef ‘New Catholic Edition’ of the Holy Bible. The Old Testament: Confraternity-Douay Version. New York: Catholic Book Publishing Company 1962.
Scheler Max F. Vom Ewigen im Menschen, vol. I/I: Religiöse Erneuerung. Leipzig: Der Neue Geist – Dr. Peter Reinhold 1923.
Seifert Josef. Essere e persona. Verso una fondazione fenomenologica di una metafisica classica e personalistica. Milano: Vita e Pensiero 1989.
Seifert Josef. Gott als Gottesbeweis. Eine phänomenologische Neubegründung des ontologischen Arguments. Heidelberg: Universitätsverlag C. Winter 2000.
The ‘Summa Theologiae’ of St. Thomas Aquinas, Part I, QQ. I – XXVI / Literally translated by Fathers of the English Dominican Province, 2 ed. New York – Cincinnati – Chicago – San Francisco: Burns Oates & Washbourne Ltd. – Benzinger Brothers 1920.